Wanneer je een bedrijf start, krijg je in veel gevallen te maken met omzetbelasting. Btw staat voluit voor belasting toegevoegde waarde. Dit is de belasting die je betaalt over de gemaakte omzet. De btw die je verschuldigd bent aan de Belastingdienst betaal je maandelijks, ieder kwartaal of jaar.
In de meeste gevallen doen ondernemers per kwartaal aangifte voor de btw. Er gelden hier uitzonderingen op:
- Maandelijks: wanneer je per kwartaal meer dan €15.000 aan btw betaalt, doe je per maand btw-aangifte.
- Jaarlijks: wanneer je per jaar minder dan €1.883 aan btw betaalt, mag je jaarlijks btw-aangifte doen.
Wat heb ik nodig om aangifte te doen?
Wanneer je btw-aangifte wil doen heb je het volgende nodig;
- Een btw-nummer: deze krijg je zodra jij je inschrijft bij het handelsregister.
- Een volledig overzicht van de administratie met daarin de netto ontvangen en betaalde bedragen en de losse btw.
- Verzonden en ontvangen facturen.
Hoe doe ik btw-aangifte?
Wanneer je bent ingeschreven bij de KvK krijg je bericht van de Belastingdienst. De Belastingdienst stuurt je automatisch de eerste btw-aangifte toe. Op het formulier geef je de btw aan over de periode waarin je bent gestart met jouw onderneming. Ook wanneer je in de beginfase nog geen omzet hebt gedraaid.
Wanneer blijkt dat je btw moet betalen, wordt er een naheffingsaanslag toegestuurd. Het kan ook zijn dat je geld terugkrijgt van de Belastingdienst.
Je moet zelf bijhouden wanneer het tijd is om de btw-aangifte te doen. Log in op de Belastingdienstwebsite en doe daar jouw aangifte.
Hulp bij de btw-aangifte
Kom je zelf niet uit de btw-aangifte? Accountant Vast helpt jou hier graag bij. Wij zorgen ervoor dat jouw administratie op orde is en dat jij goed en volledig de aangifte kunt doen. Neem voor meer informatie contact met ons op.